De WAUW van Johanne - Verzorgende IG

‘Als je zorg wilt geven, doe je dit altijd in het belang van de bewoners. Je kijkt wat goed is voor ze door met hen in gesprek te gaan en zich begrepen te laten voelen. Het is fijn dat je voor mensen mag zorgen.

‘Mijn werk betekent heel veel voor mij’.

Ik werk op de kleinschalige locatie Don Sarto. Hier wonen mensen met dementie. We proberen zoveel mogelijk de huiselijke sfeer na te bootsen waar mensen zich geborgen en veilig voelen. Ik begin om zeven uur 's ochtends en heb de verantwoordelijke dienst. We nemen de zorgkaart mee waarop staat welke werkzaamheden op die dag moeten gebeuren. Eerst begeleiden we de bewoners uit bed naar de huiskamer. Daar worden ze door de huiskamermedewerker welkom geheten. Die zorgt voor het eten, drinken en activiteiten. Omstreeks half een gaan de bewoners lunchen. Daarna begeleid ik de hen naar het toilet en zo nodig naar bed om te rusten. We kijken altijd naar ieders behoefte.

Als verantwoordelijke deel ik de medicatie rond en heb ik gesprekken met de verpleegkundig specialist en andere disciplines, zoals de ergotherapeut, fysiotherapeut, diëtiste en psycholoog. Ik zorg dat de Zorgleefplannen waar nodig worden bijgewerkt en up-to-date zijn.

Naast mijn reguliere zorgtaken ben ik ook aandachtsvelder van ‘onbegrepen gedrag’, ‘vrijwilligers’ en ‘leren en opleiden’. Ook regel ik multidisciplinaire overleggen, familiegesprekken en vanuit mijn rol als GVP'er (gespecialiseerd verzorgende psychogeriatrie) observeer ik de bewoners en rapporteer mijn bevindingen. Daarbij neem ik de tijd en ruimte om met de bewoner in gesprek te gaan.

Communicatie is alles

Goede zorg in het belang van de bewoner, dat is mijn hoofdmoot. Er is veel uitdaging in dit werk. Je hebt te maken met mensen met veel levenservaring en je kunt veel van hen leren. Communicatie is alles, daar staat of valt het mee. Door goede communicatie met een bewoner, zie en hoor je wat er speelt. Je moet altijd alert zijn. Ook goede communicatie met de familie, die wil natuurlijk het beste voor de bewoner, is belangrijk. Door met elkaar in gesprek te blijven, kom je tot goede zorg. De bewoners zijn echt prioriteit 1. Zij zijn het belangrijkst.

Aan het behouden of bevorderen van zelfredzaamheid besteden we veel aandacht. Mensen met dementie willen gehoord worden. Ze vinden het fijn als je erbij komt zitten. Bij een bekend gezicht kunnen ze hun vraag of probleem eerder kwijt. Onderzoek wat je hen kan bieden. Waar ligt het aan als iemand emotioneel of onrustig is? Als je weet waar het aan ligt, kun je weer verder. De bewoner voelt zich dan weer gehoord. Bijvoorbeeld; laatst was er een bewoonster die zich verveelde. Ik heb haar de was laten vouwen. Hoe klein iets ook is, zij genoot daarvan en voelde zich gerespecteerd. Het gaf haar eigenwaarde en het gevoel dat ze iets zelf kan.

Ik ben trots op mijn werk en ga er fluitend naar toe

Ik ga fluitend naar mijn werk. Natuurlijk, het is niet altijd makkelijk, soms voel je ook tijdsdruk. De grootste uitdaging om mijn werk goed te doen, is dat de bewoner het naar zijn zin heeft. Dat de bewoner een rustige dag heeft, waar hij of zij zich prettig bij voelt. Het overige werk, bestellingen en administratie moet ook gebeuren, maar de bewoner is het allerbelangrijkst. Onze managers en het bestuur zien dat er hard gewerkt wordt om de mensen zo goed mogelijk te verzorgen. Dat vind ik erg fijn.

Thebe geeft de ruimte voor eigen regie

Ik heb ook wel eens moment gehad dat ik het niet meer naar mijn zin had. Ik ging bij mezelf te rade en kwam erachter dat het aan mijzelf lag. Ik wilde meer kennis over dementie. Door een opleiding heb ik meer diepgang ontdekt. Dat je de kwaliteit van geestelijke zorg hierdoor weet te verbeteren, dat is belangrijk. Daar staan ze bij Thebe voor open. Als mensen willen doorgroeien is daar ruimte voor. Je moet het wel zelf aangeven bij de manager. Dat is altijd mijn boodschap, je moet voor jezelf opkomen.

Een 10 voor Thebe

Mijn Wauw is dat Thebe een goede organisatie is en dat ik mijn ding kan doen. Ik heb het naar mijn zin bij Thebe. Alles is goed geregeld. Het is echt een fijne organisatie. Als je hulp nodig hebt, dan staan ze daarvoor open en luisteren naar je. Er zijn korte lijnen en informatie is makkelijk te vinden in de organisatie. Het is fijn om zo'n werkgever te mogen hebben. Gewoon een 10!’

Vragen over Werken bij Thebe? Stel ze aan:
Team Recruitment
Thebe
Yvonne de Laat
Yvonne de Laat
Luuk Houx
Luuk Houx
Bregje van Gorkum
Bregje van Gorkum
Floortje Jansen
Floortje Jansen
Esther Langeweg
Esther Langeweg
Annemarie Pelle
Annemarie Pelle
Floor van Ommeren
Floor van Ommeren
Carla Jansen
Carla Jansen